Nyheter.

2017-06-02 07:00
Gunnar Eikman cyklar till och från jobbet och har till och med lastcykel när han behöver transportera saker.  Bild: Linda Alfons
Gunnar Eikman cyklar till och från jobbet och har till och med lastcykel när han behöver transportera saker.

”Det är för få som cyklar”

Det görs för många korta bilresor där cykel skulle varit ett mer rationellt alternativ. Det menar Gunnar Eikman, tidigare engagerad i Cykelfrämjandet i Växjö.

Nu finns inte längre lokalavdelningen i Växjö, men Gunnar Eikman är fortfarande en lika engagerad cyklist. Till vårt möte kommer han på en lastcykel eftersom han behöver ha med sig en del verktyg. Han tycker att det går att diskutera ifall kommunens placeringen på fjortonde plats i kommunvelometern är bra eller dålig.

– Den där kommunvelometern mäter på något sätt inte bara status på cykelvägarna utan även vad som investeras just det här året. Så om någon stad hade haft perfekt cykelvägnät så hade de hamnat sist i kommunvelometern, säger han.

Det vill säga, om det inte behövs några investeringar i cykelvägnätet och det blir noll i den kolumnen kommer det att ge sämre betyg för den kommun som alltså har skött sig bäst.

Får abstinens när han inte har cyklat

Gunnar Eikman tycker att cykelvägnätet i Växjö är bra även om det finns hinder som cykelgrindar och dålig sikt. Så det är inte cykelvägarna som bär skulden för att inte fler väljer cykeln framför bilen.
– Cykelvägarna är bra, men det är för få som cyklar. Men det är Växjöbornas problem, inte kommunens.

Han jämför med Köpenhamn som är en riktig cykelstad, medan många gör korta bilresor inom Växjö stad.
– ”Jag har så bråttom till jobbet”, så tar man bilen och plöjer till jobbet på fem minuter och när man kommer hem måste man röra på sig och tar bilen till gymmet där man måste ha ett dyrt gymkort. Kan det finnas ett mer rationellt alternativ? frågar Gunnar Eikman retoriskt.

Han har mätt, när han cyklar från hemmet på Teleborg tar det nio minuter in till stan.
– Tar jag bilen kan jag pressa det till sex minuter. Men då har jag brutit mot alla regler. Det görs väldigt mycket korta bilresor. Hur man ändrar på det är en kulturell fråga. Det bästa vore om alla coola människor började cykla, säger han.

Själv tycker han inte att han är någon bra reklampelare eftersom han är en ”gubbe”, men han är en inbiten cyklist som närmast får abstinens när han inte har cyklat tillräckligt. Viktigast för honom är att han helt gratis får bättre kondition – och inte går han upp i vikt heller.
– Om du lägger på dig 20 kilo märker du det, men du gör inte det om du cyklar. Jag tackar aldrig nej till en tårtbit – jag eldar upp den.